V letošním zeměpisném kole Přírodovědné ligy budeme putovat po sousedních státech a podíváme se také k nám do České republiky. Hlavní myšlenkou většiny otázek bude, jak jinak, železnice.
První naše kroky povedou na Slovensko, kde žije početná maďarská menšina. Avšak teprve v roce 2017 se zde podařilo prosadit zákon o dvojjazyčném označení železničních stanic v obcích, kde národnostní menšina tvoří alespoň dvacet procent obyvatel. Bylo tak stanoveno 55 železničních stanic, ve kterých byly podmínky splněny a které se dočkaly tabulí s názvem stanice v jazyce menšiny. Naprostou nelogičností tehdy byl fakt, že se toto opatření týkalo jen železničních stanic (= nádraží) a nikoli železničních zastávek!
Úkol 1:
Nyní se přesuneme do Polska, konkrétně do Dolnoslezského vojvodství, které sousedí mj. s Královéhradeckým krajem. Zde se před lety rozhodli, že obnoví řadu zrušených železničních tratí. Prvním krokem bylo převedení těchto regionálních tratí od státního podniku PKP-PLK na vlastní organizaci DSDiK. Přede dvěma lety byla například obnovena trať v blízkosti českých hranic z lázeňského městečka Świeradów-Zdrój do uzlové stanice Gryfów Śląski.
Úkol 2:
A nyní si odskočíme k naším jižním sousedům, tedy do Rakouska.
I v těchto bohatých zemích dochází k nepopulárnímu jevu, jakým je uzavírání vedlejších železničních tratí a náhrada vlaků autobusy. Důležité je to však marketingově dobře podat a přesvědčit občany, že jde vlastně o zlepšení.
To se stalo i v oblasti severovýchodně od hlavního rakouského města, kde byl před několika lety ukončen provoz vlaků na tamní síti dvou regionálních tratích a obyvatelé museli ke svým cestám začít využívat autobusy. A byl to tah úspěšný, počet přepravených cestujících stoupl více než dvojnásobně!
Úkol 3:
Nyní se vrátíme opět na Slovensko. V dobách socialistického Československa jsme sice (stejně jako nyní) byli vnitrozemským státem, tj. neměli jsme přístup k moři, ale přesto se v naší vlasti hovořilo o jednom suchozemském přístavu. Ten byl situován na východě republiky.
Úkol 4:
Nyní se přesuneme zpět do naší vlasti, konkrétně na Jižní Moravu. Také v jižní části okresu Znojmo převažovalo až do roku 1945 německy mluvící obyvatelstvo se svou svébytnou kulturou, kroji, zvyky a nářečím. Jedním z nejvýznamnějších představitelů jihomoravské německé literatury byl Karl Bacher, který se narodil v jedné z vesnic znojemského okresu.
Úkol 5:
Na dřívější německé obyvatele českých zemí ještě narazíme v následujícím úkolu. Za tzv. první (československé) republiky existoval okres Nová Paka (okresní hejtmanství Nová Paka existovalo již za Rakouska-Uherska), který byl veskrze český, ale našly se v něm právě čtyři obce, ve kterých většinu obyvatelstva tvořili Němci. Ti marně usilovali o přesunutí těchto obcí do okresu Vrchlabí, který byl prakticky celý německý.
Úkol 6:
Další úkol se bude týkat nejsevernějšího bodu České republiky a okolní krajiny.
Úkol 7:
Známý cestovatel a youtuber vystupující pod jménem Čočík sice procestoval většinu světa, ale nevyhýbá se ani šíleným nápadům na cestování v rámci Česka a Slovenska. Jeho letošní nejzajímavějším kouskem na území bývalého Československa je cesta z Košic do Prahy. To se sice na první pohled nezdá moc dobrodružné ani zajímavé, ale když prozradíme, že Košice jsou v Česku a Praha na Slovensku, hned to má jiné dimenze.
Úkol 8:
A to je ze druhého kola naší soutěže vše.
Odpovědi posílejte na adresu tomas.docekal@gymnp.cz nejpozději do 21. 10. 2025.
Klíč k výpočtu rychlostní prémie podle pravidel Přírodovědné ligy:
| Den odevzdání | Rychlostní prémie | Den odevzdání | Rychlostní prémie |
| St 8. 10. | 8 % | St 15. 10. | 4 % |
| Čt 9. 10. | 8 % | Čt 16. 10. | 3 % |
| Pá 10. 10. | 7 % | Pá 17. 10. | 2 % |
| So 11. 10. | 6 % | So 18. 10. | 1 % |
| Ne 12. 10. | 6 % | Ne 19. 10. | 1 % |
| Po 13. 10. | 6 % | Po 20. 10. | 1 % |
| Út 14. 10. | 5 % | Út 21. 10. | 0 % |
Zadání ve formátu pdf je k dispozici na https://gymnp.cz/ostatni/prirodovedna-liga/zadani-uloh/ .