Školní poradenské pracoviště - Krizový plán školy
Krizový plán aneb Co dělat, když máme ve škole, na internátě…
Drogy (marihuana, hašiš, pervitin, těkavé látky…)
- Zabavenou či nalezenou látku uložíte do obálky (nijak s ní nemanipulujete), obálku zapečetíte a uložíte do trezoru (ředitelna školy).
- O nálezu nebo zachycení sepíšete zápis, ve kterém přesně popíšete vzhled látky, místo a čas nálezu. Zápis podepíší 2 dospělé osoby (nálezce + metodička školní prevence J. Knapová, na internátě vychovatelka) a ten, u koho byla nalezena či nález ohlásil (jestliže podepsat odmítne, uvedete – odmítl podepsat).
- O nálezu informujete ředitele školy, zástupkyni nebo preventistku. Ti informují Policii ČR.
- Jednou z dospělých přítomných osob u celé akce je ředitel školy, popř jeho zástupkyně či preventistka, na internátě vychovatelka.
Podezření, že žáci kouří…
- Kromě prevence stanovené ŠŘ a výchovného působení řešíme sankcemi (viz Sankční řád (11/2013)
Zbraně (obušky, nože, hvězdice, tyče, struny…)
- Všechny viditelné zbraně okamžitě zabavte a vraťte až rodičům (na základě zápisu oznámit preventistce).
- Jakékoliv zranění žáka netutlejte, ale okamžitě jej řešte. Hlaste ihned zdravotnici, preventistce. Kontaktujte rodiče, do řešení zapojte poškozeného i útočníka, popř. volejte policii. Útočník nesmí vyjít z vyšetřování jako hrdina.
- Nikdy žádného žáka netlačte do kouta a neprovokujte zbytečným tlakem. Obvykle zaútočí proto, že jste se dotkli jeho důstojnosti.
Záškoláctví
- Viz Sankční řád (11/2013)
- Viz Školní řád ((Metodický pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví, březen 2002)
Šikana
- Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany na školách a školských zařízeních (2016) obsahuje strategii pro vyšetřování prvotní šikany.
- Pakliže zjistíte jakýkoli náznak šikany, hlaste metodičce prevence nebo výchovné poradkyni. Ty stanoví postup, popřípadě metodicky povedou vyšetřování šikany.
- Všímejte si nepřímých znaků šikany.
Mgr. Jana Knapová, Mgr. Šárka Horáková