Obsah a rozsah předmětu umožňuje žákům, aby si osvojili především dovednosti potřebné pro aktivní zapojení do běžného života, vytvářet kvality, které souvisejí s orientací žáků v sociální realitě a s jejich začleňováním do nejrůznějších sociálních vztahů a vazeb. Předmět by měl pomoci žákům zvládat procesy sebepoznání i poznávání druhých lidí, pochopit motivaci vlastního jednání i jednání druhých lidí v kontextu různých životních situací. Žáci by se měli naučit respektovat a uplatňovat mravní principy a pravidla společenského soužití, přebrat odpovědnost za vlastní názory, chování a jednání a měli by být plně vědomi všech důsledků.
Předmět Osobnostní rozvoj směřuje k vytváření klíčových kompetencí tím, že sleduje následující dílčí cíle:
- Rozvinout u žáků schopnosti aktivně a tvořivě ovlivňovat měnící se životní a pracovní podmínky.
- Umožnit žákům navázat a rozvíjet uspokojivé vztahy.
- Vést žáky k rozpoznání povahy problému a k jeho aktivnímu řešení na základě získaných dovedností a vědomostí.
- Rozvinout u žáků správné způsoby komunikace a demonstrovat nové formy efektivního a tvořivého využívání dostupných prostředků komunikace.
- Vést žáky na základě osobní zkušenosti k pochopení výhod spolupráce.
- Vést žáky k toleranci, vstřícnosti a pochopení potřeb a postojů druhých.
- Vytvořit vnější podmínky, aby žáci mohli vnímat, přijímat, vytvářet a rozvíjet etické, kulturní a duchovní hodnoty, které nespočívají pouze v materiálním uspokojení lidských potřeb.
- Rozvinout u žáků schopnost samostatně pozorovat, experimentovat a získané výsledky kriticky posuzovat a vyvodit z nich závěry pro využití v budoucnosti.
- Vést žáky k rozpoznání smyslu a cíle učení.
- Umožnit žákům kriticky hodnotit výsledky svého učení a diskutovat o nich.
- Podněcovat žáky ke kritickému myšlení, aby byli schopni činit uvážlivá rozhodnutí, za která jsou zodpovědní a která jsou schopni obhájit.
- Vést žáky k naslouchání promluvám druhých lidí, k snaze jim porozumět a vhodně na ně reagovat.
- Umožnit žákům vytvořit si pozitivní představu o sobě samém, aby mohlo dojít k posílení sebedůvěry a samostatnému seberozvoji.
- Vést žáky k ovládání vlastního chování.
- Vytvořit podmínky, aby žáci mohli na základě ohleduplnosti, úcty k druhým a snaze pomáhat participovat na utváření dobré atmosféry v týmu.
- Povzbuzovat žáky k respektu přesvědčení a hodnot druhých lidí.
- Rozvinout u žáků schopnost vcítit se do situací ostatních lidí.
- Vést žáky k odmítavému postoji vůči fyzickému i psychickému násilí.
- Podněcovat žáky k uvážlivému a vhodnému rozhodování v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti.
- Vést žáky, aby přistupovali k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality a hospodárnosti, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot.
Časové vymezení vyučovacího předmětu
Vyučovací předmět se realizuje ve 2. ročníku v hodinové dotaci 1 hod. týdně.
Organizační vymezení vyučovacího předmětu
Výuka probíhá formou půlených vyučovacích hodin. Ve výuce kromě tradičních metod využíváme i metody projektového vyučování, skupinové a problémové vyučování, hry a diskusní metody, brainstorming, myšlenkovou mapu, metodu cílených otázek, konsenzu či mnohostranné hraní rolí, didaktické hry, řešení problémové situace, besedy, projekty atd. Inovativní je metodický přístup vedoucí k osvojení sociální dovednosti.
Vyučující:
Předmět se v tomto šk. roce nevyučuje.